Inden for tjenerverdenen bliver den individuelle arbejdsuniform mere og mere almindelig. Tøjfabrikanterne er i et konstant kapløb for at skabe lige dét, som branchen falder for, og når tøjet bliver præsenteret, er det som regel unge modeller med det rå - helt uden smil i ansigtet - udseende.

Vi mener ikke, at en tjener nærmest skal flække af grin, men ligesom man kan smile i telefonen, så bør en tjener også have en umiddelbar tilnærmelig stil over sig. Den såkaldte "rå" attitude passer ikke til jobbet ret mange steder.

En anden ting er, at næsten alle tjeneruniformer er i mørke farver. Man kan derfor ikke som gæst umiddelbart se om tøjet er rent. I takt med nutidens opfattelsen af hygiejne vil det være et godt signal, at tøjet stråler af renhed.

Tøjet behøver ikke udpræget at være hvidt, men lyse farver vil være et stort skridt på vejen. Selv i køkkenerne er man begyndt at udskifte hvide beklædningsgenstande med sorte eller andre mørke farver. Det er uacceptabelt. Man kunne sagtens med lidt fantasi skabe branchens tøj i hvidt eller lyst kombineret med mørke farver eller omvendt.

Der er for branchen en nær kontakt mellem arbejdstøj og levnedsmidler, og derfor skal rent tøj anvendes ofte. Man kan vaske selv, eller anvende de professionelle vaskerier. Sidstnævnte er naturligvis dyrere end vaskselv, men vore undersøgelser og erfaringer viser, at når alle forhold tages i betragtning, er det for de fleste¤ overkommeligt.

For ikke så længe siden havde vi en diskussion med et par kantiner, som selv klarede vasketøjet. Indimellem var der problemer med at få dette arbejde gjort fx på grund af personalesygdom, eller fordi man ikke havde fulgt med i beholdningen i tøjskabet. Derfor var der eksempler på, at tøjet blev anvendt lidt længere end godt er.

Vi anbefalede dem, at få en vaskeri/udlejnings­konsulent ud.

- Begge kantiner får nu vasket ude.

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?