R. Færch Plast A/S

Langtidsholdbare fødevarer har i generationer været pakket i glas og konserves uden den store mulighed for differentiering af produktet. Nu udfordrer en ny plast-emballage det trængte marked, med nye design og funktionaliteter.

Markedet for langtidsholdbare fødevarer har i mange år været et prispresset marked, da mulighederne for differentiering har været minimale. Nu har Færch Plast i Danmark udviklet en ny emballageløsning, der giver de kreative kræfter frit spil. I stedet for de traditionelle glas eller konserves kan producenterne nu designe en emballage, som passer perfekt til indholdet - og som skiller sig ud fra de andre.

I forbindelse med lanceringen af den nye emballage­løsning har Færch Plast udviklet en række nye design, der på hver sin måde øger værdien af produktet. En majsbakke, der med sin organiske form er så flot at den kan serveres direkte på middagsbordet, en bakke til rødbeder, drueagurker m.v. der har en indbygget inderskål, der kan si væsken fra, således forbrugeren ikke skal have fingrene i væsken. Eller hvad med en portions-opdelt emballage, så forbrugeren kun bruger den mængde, han har brug for. En rigtig smart detalje, som har en lovende fremtid med de mange single-familier, der findes i dag.

majs i AMPET-emballage
Majs i AMPET-emballage

Løsningen - AMPET® - tåler autoklavering og pasteurisering, som anvendes ved konservering. Løsningen er allerede taget i brug af Larsen Danish Seafood, en dansk fiskeproducent, som netop har vundet prisen som "Best Seafood Product Line" på den årlige "European Seafood Exhibition" for sin makrelemballage i AMPET®.

Jens Bornstein, administrerende direktør for Færch Plast, ser store muligheder med AMPET® løsningen. "Det er en landvinding for markedet. Ikke alene får producenterne en unik mulighed for at differentiere deres produkt, de får også en emballage, der er betydeligt billigere end de traditionelle emballager."

Den nye AMPET® løsning gør også op med årtiers diskussion, hvorvidt man kan smage at et produkt kommer fra dåse. Der er minimal afsmag fra AMPET® emballage og den lave migration gør emballagen optimal til langtids­holdbare fødevarer. Til forskel fra konserves kan AMPET® emballagen fint stilles i køleskabet efter åbning uden forringelse af fødevaresikkerheden.

God for miljøet

I disse år hvor flere af de store aktører på detailmarkedet i Europa har besluttet at gøre noget aktivt for at skåne miljøet, kommer AMPET® som en kærkommen mulighed for at leve op til de nye krav.

 

Materialet er betydeligt lettere og fylder markant mindre end de traditionelle emballager. "Som jeg ser det, vinder både miljøet, forbrugeren og producenten ved den nye løsning" slutter Jens Bornstein. AMPET® løsningen er baseret på et PET mono-materiale, der kan genbruges og forbrændes.
AMPET® løsningen bliver spændende at følge de kommende år. Som med alle andre nyheder, får de første der tør tage springet en markedsmæssig fordel. Løsningen kræver dog investering i nyt produktionsudstyr. Indtil videre har den danske fiskeproducent taget springet på nogle af sine produktlinier og heldigvis med succes.

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?