I anledning af 200 årsdagen i 2005 for den verdensberømte danske digter H.C.Andersens fødsel udnævnte Danmark flere hundrede Andersen-Ambassadører over hele kloden, og i flere tilfælde, blandt andet til Marys tidligere hjemland Australien, ved personligt fremmøde af kronprinseparret.¤ Siden har man ikke hørt meget til disse udnævnte personer, og det tyder på, at den tiltænkte branding af Danmark er forblevet som et eventyr.

Turisme-organisationerne og politikerne har igennem mange år satset meget på, at de kongelige og andre kendte personer ville kunne tiltrække mange turister til Danmark. Det gør de kun i næsten ubetydelig grad. Det der tæller i pengekassen rundt omkring i landet er, at der i rigt mål kommer "almindelige" familier, enkeltpersoner, grupperejser, o.l., som kan belægge vore sommerhuse, hoteller, vandrehjem, restauranter, forlystelse- og kultursteder o.m.a.

Alligevel læser man på VisitorDenmarks hjemmeside, at "det er en oplagt mulighed at benytte sig af allerede internationalt kendte danskere inden for sport og filmverdenen til at markedsføre Danmark i udlandet, men endnu har det officielle Danmark ikke gjort brug af disse personer i brandingen af nationen. Ifølge ReD Associates, der har foretaget en analyse for regeringen om branding af Danmark, ligger der her et stort potentiale. Hos VisitDenmark og Copenhagen Capacity står man dog ikke på spring for at bruge sports- og filmfolk til at markedsføre Danmark. Dorte Kiilerich, administrerende direktør i VisitDenmark, udtaler, at man gerne vil bruge de kendte som "testemonials", fordi de hver især er fantastiske beviser på, hvad det er for et danmarksbillede, VisitDenmark gerne vil tegne i udlandet. VisitDenmark har imidlertid ingen aktuelle planer om at bruge de kendte som enkeltpersoner i en decideret Danmarks-markedsføring."

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?