Et middagsarrangement skal forløbe som aftalt

Ifølge årsberetningen fra Ankenævnet for¤hotel- og restaurationsgæster og turisme fik 51 procent af de klager, nævnet modtog medhold. Det er en stigning på 6 procent i forhold til året før.

I 2008 behandlede Ankenævnet 45 klager fra gæster. 23 klagere fik helt medhold, syv klagere fik delvist medhold, 13 fik afslag og 2 sager kunne ikke behandles.

I fem tilfælde, hvor gæsterne fik helt eller delvist medhold, har virksomhederne ikke efterlevet Ankenævnets afgørelse, og det¤afstedkommer, at navnene på disse virksomheder bliver offentliggjort på Ankenævnets hjemmeside.

Det vil dog kun være virksomheder uden for Horesta, som risikerer denne offentliggørelse, idet Horesta har en medlemsgarantifond, som sikrer, at alle gæster får deres penge, hvis de vinder en klagesag i Ankenævnet.

... Det er godt, at en klager, som har fået medhold, får sine penge, men garantiordningen kan umiddelbart virke som et skjul mod offentliggørelse¤af misligeholdelse i forhold til andre.

Der er mange forskellige begrundelser for klagerne, men typisk er det, uenighed om længden på et arrangement, hvad en forudbestilt middag skal indeholde, om der må opkræves betaling ved for sent afbud eller for udeblivelse fra en reservation, der skiller parterne.

- Det er bedst at få aftalen på skrift ved større arrangementer. Ved de mindre, indgås normalt ikke skriftlige aftaler, men så er det vigtigt, at forbrugeren indgiver klagen hurtigst mulig, siger Ankenævnet.

 

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?