Vort dilemma: Bliv selv billigere
I de kommende år vil danske virksomheder opleve stigende priskonkurrence fra udlandet. Det bliver både en global konkurrence og fra vore EU partnere, at vi vil opleve priser, som danske forhold gør, at vi ikke kan konkurrere imod.
Tyskland har netop sat momsen ned fra 19 til 7 procent på værelseudlejning, og det rammer naturligvis i første omgang de sønderjyske hoteller hårdt. Tilmed er de nordtyske hotelværelsespriser i forvejen i stort omfang billigere end de danske.
Mod dette momsvåben og andre lignende tiltag, kan vi intet stille op. Den danske turisme vil fx igen i år komme ud for et hårdt pres. Ikke alene med hensyn til udlejningsværelser, men også fordi vi har EUs højeste priser på forbrugsvarer.
Vi vil jo så gerne være verdens bedste på stort set alle velfærdskerneområder, en smuk målsætning, men det koster mange penge for samfundet, og hvis ordrer fra udlandet, som vi er meget stærkt afhængig af, ikke kommer i nødvendigt omfang, så får vi økonomiske trængselstider.
- Hvis det så kun var dumping af prisen på tyske hotelværelser, så levede vi nok med det, men når flere og flere lande, indbefattet lande i Den Europæiske Union (EU), mærker lommesmerter, så kan mange individuelle løsninger indtræffe.