Nej, begge dele lige godt!

Vi hylder mere og mere vore stjernekokke. Medierne, ikke mindst tv bruger megen sendetid på at vise befolkningen, hvordan madkunst laves. Dette sublime tema har desværre ikke smittet af på befolkningens besøgstal på vore spiserestauranter, som i udpræget grad må konstatere svigtende gæster. 

Mange spiserestauranter har i de senere år måttet dreje nøglen om og mange kæmper tappert med ryggen mod muren for at overleve. Der er simpelt hen for få gæster i forhold til, hvad det nødvendigvis koster at holde restauranten åben.

Det er trist, at branchen er ude i så hård modvind, for vi har jo stribevis af dygtige kokke, men det er alligevel meget svært, når der er for få gæster at lave mad til.

Presset fra omkostningerne sætter naturligvis sit præg på en restaurants drift. Kokken skal mere end i mange år, hver dag tage stilling til det tilbagevendende komplekse spørgsmål: Hvordan fremstiller jeg måltider til laveste omkostninger samtidig med høj kvalitet. Enhver kok ved, at hvis kvaliteten falder i forhold til restaurantens standard, så siver kunderne og ikke ualmindeligt lynhurtigt.

En spiserestaurants profitcenter er naturligvis i høj grad køkkenet, og derfor skal kokken udover at kunne lave mad formå at fungere som driftsøkonom.

Heldigvis frembringer levnedsmiddelindustri-en mange gode produkter, som uden kvalitetsforringelse kan indgå i madlavningen.

Dertil kommer den stadige videreudvikling af køkkenapparatur, som også kan være en god sparringspartner i processen med at drive spiserestauranten.

 

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?