Fødevarestyrelsen vil have styr på betegnelser og anprisninger
Hvornår er leverpostejen 'luksus', og hvor jomfruelig skal olivenolien være, før den må smykke sig med betegnelsen 'ekstra'. En kontrolkampagne fra Fødevarestyrelsen sætter den kommende tid fokus på fødevarekvalitet i forhold til blandt andet kødpålæg, jomfruolivenolie og marmelade, der anprises med særlige betegnelser, egenskaber eller kvaliteter.¤
Ved at kontrollere fødevarernes mærkning med oprindelse samt de såkaldte kvalitetsbetonede anprisninger som 'luksus', 'hjemmelavet', 'frisk' mv., skal kampagnen medvirke til at sikre, at der er styr på mærkningen i fødevarebutikkerne og hos producenterne. Det skal give forbrugerne mulighed for at træffe et kvalificeret valg, når de vælger at købe fødevarer med en særlig kvalitet.
Danskerne bruger en relativt lille del af deres rådighedsbeløb på mad, og Fødevareministeriet ser gerne, at forbrugerne går mere op i kvalitetsfødevarer. Det kræver, at fødevarerne holder, hvad de lover! Og det er blandt andet det, som kampagnen skal tage et tjek på!
Det er eksempelvis vildledende at anprise en marmelade som 'luksus', hvis dens kvalitet er identisk med eller ringere end en tilsvarende fødevare. I sådanne tilfælde skal en virksomhed kunne dokumentere overfor Fødevarestyrelsen, at der er belæg for den luksuriøse betegnelse. Ligeledes skal eksempelvis kartofler mærket med 'Samsøkartofler' også være fra Kattegatøen.
Kontrolkampagnen omfatter desuden de såkaldte varestandarder og handelsnormer, som er en række særligt fastsatte regler for nogle fødevarers produktion, sammensætning og mærkning.
Fx er der i handelsnormerne for æg fastsat særlige regler for brugen af betegnelserne frilands-, bur- eller skrabeæg, ligesom der er fastsat minimumskrav til frugtindholdet i marmelade. I alt vil Fødevarestyrelsen gennemføre omkring 200 kontrolbesøg i både detail- og engrosvirksomheder.
Kontrolkampagnen vil foregå i hele landet, og Fødevarestyrelsen forventer at kunne afrapportere kampagnens resultater til efteråret.