... og forventes at stige betydeligt fremover

Arlas salg af laktosefri minimælk er på blot et år steget med 523 pct. De kommende år vil salget stige endnu mere, og Arla planlægger at lancere flere laktosefri mælkeprodukter. Det er godt nyt på vej til folk med laktose-intolerans, og¤til efteråret lancerer Arla flere mælkeprodukter uden laktose.

523 pct. lyder af meget, og udgangspunktet for stigningen er da også kun på 116 tons i 2010. Tallet er i 2011 steget til 607 tons, og stigningen viser, at danskerne er ved at få øjnene op for den laktosefri mælk.

"Sagen er den, at vi har bearbejdet markedet og lavet reklamer for produkterne. Derudover har vi også fået distribueret varerne i flere butikker, så vi synes, at stigningen er imponerende," siger marketingsdirektør i Arla Jakob B. Knudsen. 
Han mener, der er et stort potentiale for mælkeprodukter uden laktose."

Ca. fire procent¤af den danske befolkning lider¤af laktose-intolerance, så hvis den forbrugergruppe¤ begynde at drikke mælk igen, er der grundlag for, at markedet kan blive meget større.


"Vi får mulighed for at udvide markedet med mælkeprodukter til folk, der ellers normalt køber alternativer som soyamælk. Faktisk planlægger vi, at der til efteråret kommer laktosefri yoghurt og creme fraiche - altså basisprodukter indtil videre," forklarer Jakob B. Knudsen.

Der findes allerede mælk og fløde uden laktose på markedet. Det¤bliver ikke den store udfordring for Arla at fremstille de nye produkter, da de allerede findes¤i Sverige, hvor markedet er fire gange så stort som det danske.

Man skal altså ikke udvikle produkterne fra bunden. Den største udfordring bliver i stedet at oplyse om, at det eksisterer. Hvis nogen er vant til at fravælge mælkeprodukter, skal de vænnes til at gå hen til køledisken og kigge efter de laktosefri produkter.

Den store stigning i salget af den særlige mælk undrer ikke forbrugerekspert hos Landbrug & Fødevarer Klaus Jørgensen. "Der er flere og flere, der har særlige behov, og den laktosefrie mælk er jo et produkt, som tilfredsstiller nogle behov hos en særlig forbrugergruppe." 

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?