Mindst 12.000 unge banker hårdt men forgæves på virksomhedernes døre for at få en praktikplads. Det viser nye tal fra Undervisningsministeriet, skriver Fagbladet 3F.
Køen af unge, der forgæves søger praktikplads, vokser og er nu oppe på ca. 5.700 unge. Det er en stigning på 8 procent i forhold til 2013. Samtidig er næsten 6.700 unge i skolepraktik, og det er 16 procent flere end sidste år. Trods mange positive udsagn til befolkningen om et positivt "stemningsskifte", så gælder det i hvert fald ikke for de unge med hensyn til at få praktikpladser. MEALS

Danske og udenlandske turister spiser, sover, køber ind, kører i tog og morer sig for 87 mia. kr. Heraf står de udenlandske turister for de 36 mia. kr., eller 3,6 procent af de danske eksportindtægter. Det skaber 122.500 arbejdspladser herhjemme. Jobs, der ikke kan outsources, og ofte i områder med lav vækst. Og så generer turismen 35 mia. kroner i skatteindtægter. Med andre ord. Turisme er et afgørende erhverv for dansk økonomi og beskæftigelse. VisitDenmark

Forbrugerne må smøre ekstra tyndt på af Kærgården. Trods afskaffelse af fedtafgift så banker Kærgården original, Kærgården økologisk og Lurpak smørbar sine priser i vejret på en måde, som Konkurrencestyrelsen vurderer er steget mere end øvrige fødevarer. Priserne på de nævnte smørbare produkter er endda steget på trods af et fald i smørpriserne på verdensmarkedet. Prisstigningerne kunne tyde på, at Arla Foods mangler konkurrencepres herhjemme på disse varer. MEALS

Fuld fart på fødevareminister Dan Jørgensen. Overholder han hastighedsbestemmelserne. I hvert fald er han hele tiden igang med initiativer & nye planer. Nu senest lanceringen af en¤handlingsplan der med 22 konkrete initiativer som skal løfte velfærden for danske svin markant. Hver dag dør 25.000 pattegrise i de danske svinestalde. Det tal vil Dan Jørgensen have markant ned. Ligesom færre grise skal halekuperes, kastration af hangrise uden bedøvelse stoppes, og så skal søer ikke længere stå fastspændt i store dele af deres liv for blot at nævne et par stykker af hans forslag til bedre resultater på bundlinjen for landmandens svinedrift. MEALS

Online-supermarked giver endelig overskud. Det har i den grad været en rutsjebanetur i det lille, men efterhånden rutinerede onlinesupermarked, Sartorvet.dk. Ud af filialer i Valby og Fredericia sender virksomheden varer ud til danskerne, nøjagtig som både Aarstiderne, Irmatorvet, Osuma og Nemlig.com gør det. Regnskabet for 2013 i Sartorvet, som har eksisteret siden 2005, viser, at det går bedre end nogensinde, og efter en længere årrække med røde tal som trofast følgesvend er 2012-minusset på 88.000 kr. blevet vendt til et plus på 323.000 kr. Det er blandt andet besparelser på driften i form af lavere personaleomkostninger, der har hjulpet regnskabet i plus. fodevarewatch.dk.

Løgismose indgår nyt samarbejde med Netto. Alle har ret til lødige fødevarer, mener formand for Løgismose A/S, Jacob Grønlykke, som har indgået et nyt strategisk samarbejde med Netto, skriver Berlingske, der påpeger, at den øgede udbredelse af Løgismoses produkter har haft en positiv effekt på regnskabet. Løgismose voksede op i den fynske muld, og det er i bogstaveligste forstand netop den danske landbrugsjord, som skal danne grundlag for udviklingen i det fynske selskab. Løgismose og Netto har samarbejdet siden 2009, og makkerskabet har altså været tilpas velfungerende til, at samarbejdsaftalen er forlænget. MEALS

Stigende kaffepriser slår nu igennem. De stigende priser på kaffe slår nu igennem i både detailhandel og på restaurationer. Senest har både den store franske detailkæde Carrefour og Starbucks ifølge flere medier hævet priserne over hele verden. De øgede priser på især Arabica-bønner skyldes, som tidligere omtalt på foodwire.dk, omfattende tørke i Brasilien, der har ødelagt store dele af høsten. MEALS


Lidl fortsætter fremgangen i Europa. Både Lidl og Aldi har som tidligere omtale på foodwire.dk lagt et solidt pres på konkurrenterne i Storbritannien, som er blevet tvunget til at sætte priserne ned for at tage kampen op. De to tyske discountkæder stjæler især markedsandele fra kæderne Tesco, Sainsbury og WM Morrison. De seneste måneders meldinger fra det britiske detailmarked afspejler ifølge Aktiefokus den generelle trend i Europa, hvor flere analytikere peger på Lidl som fremtidens store vinder. Flere forudser således, at Europas detailbranche står over for et magtskifte, hvor ejerne af Lidl og gigantmarkederne Kaufland allerede om 5 år vil være Europas største og overgå Tesco og franske Carrefour. Lidl-gruppen sigter ifølge Aktiefokus selv efter en årlig omsætning på små 600 mia. kr., hvor den i dag ligger på omkring 450 mia. kr. Den britiske supermarkedskæde Sainsbury og Dansk Supermarked annoncerede i sidste uge et joint venture, hvor Netto-konceptet skal relanceres i Storbritannien, hvor de i 2015 vil nå op på 15 butikker. MEALS

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?