Kampen mod madspild lyder positivt; men man skal ikke tage dèt for rådt & usødet!

Mmm..

Et nyt mærke med navnet Refood er blev lanceret over hele Danmark i juni måned. Mærket skal synliggøre, at forbrugeren befinder sig i fx en restaurant eller kantine, som aktivt er med i kampen mod madspild.

I de senere år er der opstået den ene organisation efter den anden, som ønsker at tage patent på stop madspild, og seneste skud på stammen er altså Refood. Navnet må vel nærmest hentyde til genanvendelse af uspist mad.

Genanvendelse af uspist mad er ikke et nyt fænomen, og kan i sig selv være en udmærket lærdom at tilegne sig på den rigtige måde.

Under anden verdenskrig blev uspist mad indsamlet af foreningen LAB.

Affald før i tiden

Landsforeningen for Arbejdsløshedens Bekæmpelse (LAB)

LAB spildindsamling bestod under krigen blandt andet af indsamling af madaffald. Mængden var ikke større, end en trehjulet ladcykel med et par tønder kunne klare mange af datidens storkøkkener.

Tankegangen om resurseforbrug har siden dengang ændret sig betydeligt. Forbrugerne blev mere og mere så¤følsomme med hensyn til friskheden af deres madvarer, at den ene forening efter den anden om madspild er opstået.

Disse nye foreninger skal alligevel passe lidt på, at de ikke skyder sig selv i foden. For eksempel mener Refood, at det vil være gavnligt for en restaurant og¤kantine m.v. at skilte med deres mærke om genanvendelse af uspist mad!

Foreningen tror ligefrem på, at mange forbrugere efterspørger spisesteder, som med et certifikat gør opmærksom på, at man på dette spisested aktivt bekæmper madspild.

Landbrug & Fødevarer er enig med foreningen, og alle de andre foreninger om madspild, at de¤ forudser, at ordningen vil blive populær og medvirke til at skabe et bedre udkomme for spisesteder med certifikatet, udtaler Klaus Jørgensen, afdelingsleder for markedsanalyse i Landbrug & Fødevarer.

 
Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?