Løsarbejdere er blevet det store hit i mange danske virksomheder og bedrifter
 
Intet er bedre end, at globaliseringen stormer frem, har det i en årrække lydt igen & igen fra virksomheder og politikere i Danmark.
 
Deres regnestykke var så let: at når vi bragte velstand i form af øget ulandshjælp til u- landene, ville de få mere og mere råd til solidarisk at købe vores varer!
 
Men globalisering krydret med for ringe kendskab til nutidens markedsforhold har ændret meget ved¤den skrivebordsteori.
 
Og tilmed er Made In Denmark ikke mere en selvfølgelig døråbner!
 
Vore politikere & virksomheder drømte ikke om, at nogen ude i den vide verden ville finde på at spørge til varens pris til sammenligning med, hvad andre leverandører kunne tilbyde.

Når andre er billigere, skal vi bare være bedre, sagde vi.

Men var vi så dét?

Det har vi måske været, men realiteterne er løbet fra os.

At globaliseringssucces ville komme til at dreje sig om konkurrenceevne & næsten intet andet var helt uden for politikernes og virksomhedernes tankesæt.

Men havde man i stedet for¤vildfarelse skelet til en undersøgelse blandt MEALS læsere, så var der måske opstået en tanke om, at globalisering i høj grad handler om konkurrenceevne.

Månedens spørgsmål til MEALS læsere i oktober 2013 var:

Er forudsætningen for høj beskæftigelse konkurrenceevne?
 
Svarene fordelte sig således:
 
Ja 50,5% 
Nej 29,5%
Ved ikke 20,5%
 
- Danmark har uden konkurrence skabt sig et så højt omkostningsniveau, at erhvervslivet uundgåeligt vil opleve baghjul ved eksport. Den sandhed er åbenbart alligevel gået op for mange virksomheder, som nu tyr til arbejdskraft udefra til helt anderledes løn-, arbejdsvilkår og ansættelsesforhold!
 
 
Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?