Filterkaffen er nemlig på vej tilbage, og gerne i form af high-end mærker

Lidt populært kan man sige, at Madam Blå er tilbage, men det er nu ikke helt rigtigt.

Der brygges filterkaffe, men det er en anden teknologi, der er i anvendelse, og det giver langt større variationsmuligheder i smagen, forklarer Lars Aaen, kommunikations- og udviklingschef hos Peter Larsen Kaffe.

På det svenske marked kan kaffemærket Löfberg nu direkte aflæse den tendens i form af et vigende salg i kapsel-markedet - både på kapsel og maskinside, men så vidt er det ikke kommet til her i landet, lyder vurderingen fra Lars Aaen.

Til gengæld er der ingen tvivl om, at smagspræferencen er ændret. Mælken forsvinder mere og mere.

Man vil tilbage til det oprindelige.

Mange forbrugere vil gerne smage kaffen, og ikke skjule den¤¤med mælk i forskellig mængde. Det kan også ses i udviklingen af flere microristerier og mange forskellige kaffemærker med fokus på netop smag.

Kaffemarkedet deler sig, og kaffemarkedet oplever generelt store ændringer i disse år. Udover at filterkaffen er på vej tilbage, så er hele kaffemarkedet ved at dele sig i to:

Et highend-marked, hvor der er fokus på smag og hele oplevelsen ved en rigtig god kop kaffe, og discount-markedet, hvor prisen er det afgørende.

De to områder er stigende, og det sker på bekostning af det klassiske midtersegment, hvor termokanden var omdrejningspunktet. Den er stort set væk i dag, lyder det fra Lars Aaen.

Det stadig mere polariserede kaffemarked kan man sige er et udtryk for, at det er gået mode-tendenser i kaffe på lige fod med fx tøjmarkedet.

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?